Отже, ви щойно купили сучасне полегшене каное. Це добре. Тепер, давайте зробимо його важчим. Це здається нелогічним, але застосування сучасних полегшених матеріалів, що зробило ваш човен легшим для транспортування, насправді спрацює проти вас на воді.

Більшість каное спроєктовано так, щоб вони пливли рівною і спокійною водою. Це означає, що ваше каное хоче стояти на воді рівно і саме в цьому положенні поводитиметься максимально стабільно і слухняно.


“Звернемо ж наш погляд на сучасні полегшені каное із пластику, скловолокна, дакрону і на найдорожчі – карбонові і додамо ж наш баласт до них!” (Звідкись з Біблії каное).


Що таке баласт і навіщо він потрібний?

Правильне розміщення додаткової ваги (баласт) у вашому човні допоможеє повернути каное в горизонтальне рівне положення. Це особливо актуально у випадку великої різниці ваги між веслярами або у разі соло-каноїнгу.

Баласт може скоригувати положення корпусу вздовж лінії кіля, щоб не було нахилу на жодну із сторін при завантаженому каное в походах. Також він допомагає тримати незавантажене каное рівно під час коротких прогулянок.

Необхідність додаткової ваги в каное не є ознакою якогось конструктивного прорахунку чи неправильного вибору матеріалів. Просто це побічний ефект того, наскільки легкими стали сучасні каное.

Каноэ OldTown. Кадр из фильма Shallow Hall
Кадр з фільму Shallow Hal (2001)

Ультралегкі сучасні каное зі скловолокна та карбону мають дуже малу малою вагу (аж до 15 кг) і високу усадку корпусу. Тож потреба у додатковій вазі для оптимальних характеристик керованості стала навіть більшою необхідністю, ніж це було раніше.

Додавання баласту було звичайною справою десятиліття тому, коли каное використовували для роботи замість відпочинку. Тоді корпус важив від 25 до 60 кг. У ті дні лісоруби, гіди, мисливці, спортсмени та інші люди знали, що потрібно додавати невеликий баласт, коли їхні човни не завантажені.


Переваги баласту

Додавання баласту знижує центр ваги каное. Додаючи всього 20 кг, одиночний весляр значно збільшує стабільність, практично видаляючи зворотний маятниковий ефект, що з’являється при соло-греблі.

Інша помітна зміна – це збільшення швидкості та покращена маневреність. Імпульс та інерція утримуватимуть каное у ковзному русі між гребками та зменшать вітрильний ефект від вітру та хвиль. У вас буде більше шансів залишитися на потрібній траєкторії та ковзати крізь хвилі.

Каяк гружёный камнями для стойчивости
– Баласт у каяку –

Рецепт додавання баласту від PaddlingMag

Найкращий спосіб додати баласт у каное – використовувати мішки з водою. Візьміть два великі сухі мішки об’ємом 20 і 30 літрів, наповніть 20-літровий мішок водою, скачайте верх і закрийте його. Потім помістіть його всередину 30-літрового мішка і закрийте його. Навіть якщо вода повільне витікатиме з першого мішка, то інші речі в човні будуть сухі. Бо ж буде ще другий мішок і він все захистить.

Опустіть сухі мішки у центр каное. За потреби відсуньте мішок уперед або назад або збоку вбік. Лише з 20 літрами води ви наберете 20 кг ваги для використання як противаги, а в незавантаженому човні ви помітите значні зміни в тому, як справляється ваше каное.

Коли причалите до берега і настане час транспортування, вилийте воду з баластних мішків. Прикріпіть порожні пакети та перенесіть ваше легке каное.

Також можна використовувати пісок як на слайдшоу нижче.


Ще один спосіб для любителів каноінгу – wannigan!

З власного досвіду скажу так. Якщо складати воду мішками в човен, то коли-небудь вода все ж таки буде проллється. Але варіант з водою беззаперечно зручний.

Натомість, замість мішків з водою я в свої соло-прогулянки беру плетену корзину з кришкою. Це дуже зручно, бо в неї можна покласти справді необхідні речі, захистивши їх від негоди. Це логічніше, ніж тягати із собою 20 кг марної ваги. Зазвичай я беру їжу, воду та одяг на випадок дощу, фотоапарат, набір першої медичної допомоги та інші речі з обов’язкового набору канойщика (про це буде окрема стаття). Часто ще й дрова та топор. А якщо йти на рибалку, то й багато потрібних на риболовлі речей та снастей.

Американці для цього використовують спецальні каное-ящики, які називаються “wannigan”. Вони мають кришку, яка щільно закривається та розмірами підходять під більшість каное. Також вони оздоблені ручками для зручного перенесення. В-принципі, кожен може зробити свій власний wannigan, переустаткувавши будь-який дерев’яний ящик зручного розміру

Традиционный ящик для хранения багажа в каноэ (canoe wannigan)
– Традиційна скринька для зберігання багажу (Wannigan) –

Автор оригіналу статті: Brent Statten. Фото обкладинки: Ontario Tourism

Оригінал статті читайте англійською на paddlinmag