Більшість куплених каное є тандемними. Більшість каяків є сольними. Це дані статистики у північній Америці. Але що ж з них краще і чому? Все, що вам потрібно знати про відмінності та подібності між каное та каяками ви знайдете в цій статті.


Відмінності та подібності

Почнемо спочатку. Каное і каяки – це малі судна, які рухаються людиною, зазвичай, з допомогою весла. Як каяки, так і каное виробляються в широкому асортименті конструкцій, які підходять для будь-якої ситуації – від тихих озер до бурхливої води.

Говорячи по-простому, каяки рухаються за допомогою дволопатевого весла, чергуючи гребки з кожного боку човна. У каное ж, як правило, весляр працює з одного боку. Для утримання прямої траєкторії в каное можна, веселячи всіх навколо, веслувати по черзі з різних сторін човна. Але краще скористатися накопиченим досвідом людства і вивчити кілька прийомів техніки веслування, такі як J-гребок.

Читайте детальніше Техніка одностороннього веслування в каное. J-гребок (опис та відео)

Найзначніша різниця між каяками та каное полягає в тому, що каное відкриті зверху. У каяків є палуби, що закривають верхню частину човна, і кокпіт, у якому сидить весляр. Каное мають відкриту конструкцію, посилену фальшбортами та перемичками.

У каяках веслярі сидять низько на сидінні зі спинкою. Більшість каное мають сидіння, встановлені майже під самими фальшбортами на висоті приблизно 25см від дна човна. Канойщик може сидіти або ставати на коліна, залежно від ситуації. Спинка не є базовим аксесуаром в каное, але їх існує де-кілька видів і їх можна з генкістю встановити для зручності.

Читайте детальніше Спинки в каное: є з чого вибрати!

Каноэ и каяки на воде в канале

Майже всі каяки мають люки та переборки, які забезпечують плавучість та зберігання спорядження сухим. Туристичні каяки, призначені для веслування на відкритій воді, часто мають кермо, щоб допомогти каякерам контролювати їх на вітру.

Каное рідко має кермо і, як правило, простіше і легше, ніж каяки того ж розміру та стилю. Їхній відкритий дизайн дозволяє з легкістю завантажувати їх великою кількістю рюкзаків, ящиків та іншого приладдя для кемпінгу, практично будь-яких габаритів. Рулі встановлюються, зазвичай, при обладнанні каное вітрилами. Так, це не жарти – це звичайна опція для каное.


Що краще: каноїнг чи каякінг?

+ Каное плюси +

Найзначніші переваги каное пов’язані з вантажопідйомністю, зручністю перенесення та вагою.

Каное, зазвичай, мають більшу вантажопідйомність, ніж каяки аналогічного розміру. Відкрита конструкція каное дозволяє легко завантажувати їх великими мішками, ящиками, бочками, членами родини та собаками. Каяки мають меншу вантажопідйомність і повинні завантажуватися через невеликі люки, тому вони менш практичні для перевезення громіздкого спорядження.

семейное каноэ в походе со снаряжением
– завантажене каное у сімейному поході –

Більшість популярних маршрутів для каноінгу в США включають обноси, що означає перенесення вашого човна з одного озера на інше. Найкраща стратегія для транспортування – покласти спорядження для кемпінгу в кілька великих герметичних мішків. Вони міцні, не промокають та зручні для перенесення. Такі мішки можна легко завантажувати та вивантажувати з каное, що було б неможливо зробити у випадку з каяком.

Каное також може оснащуватися йоком для перенесення (перемичка по центру з вигинами під шию та плечі), що дозволяє переносити її одній людині. Це набагато простіше, ніж тягнути каяк на одному плечі весь аналогічний шлях. Якщо ж йоку немає, то можно закріпити 2 весла ременями до основних перемичок вздовж корпусу човна. Кріпити треба на відстані достатній, щоб ручки весел лягли на плечі і можна було легко просовувати між ними голову. Якщо ви вирушаєте в похід з обносами, каное зазвичай краще каяка.

Читайте детальніше Як переносити та перевозити каное одному? Існує 2 способи (відео)

Вага – ще один фактор, де каное мають перевагу над каяками. Каное не завжди легше, але вони часто бувають легшими. Відсутність великих палуб, як у каяках, зменшує вагу, що дозволяє більшому каное важити як менший каяк. Тандемні каное часто важать стільки ж або менше, ніж соло-туристичні каяки аналогічного розміру, виготовлені з того ж матеріалу.

Вага є великою перевагою для перенесення, але також має значення при повсякденному використанні. Наприклад, коли потрібно перенести човен з місця на місце або завантажити його на автомобіль.

– Каное мінуси –

Найбільшим суттєвим недоліком каное є їхня вітрильність на вітрі і хвилях, а також необхідність вивчити кілька прийомів греблі, щоб ефективно керувати її рухом.

В каноэ обычно труднее грести на ветру, чем в каяках. Открытый дизайн улавливает больше ветра и создает больше сопротивления, чем закрытый дизайн каяков. Каноэ также глубже, чем каяки, и гребцы сидят выше в выше. Эти факторы в совокупности делают каноэ более сложным для управления при сильном ветре, чем каяки.

Читайте детальніше Навіщо додавати баласт в каяки та каное? Є причина.

Великі хвилі – ще одна проблема для каное. Якщо хвилі досить великі, вони можуть перелитися через ніс чи корму, наповнюючи човен водою. У спеціальних каное для гірських порогів ця проблема вирішується наповненням внутрішнього простору великими ємкостями з повітрям. Але закриті палуби каяків все одно краще захищають від попадання води.

экипировка_каноэ_для_рафтинга
– экипировка каноэ для рафтинга –

Протягом еволюції каное люди винайшли кілька різних форм дна під різні типи водойм (кругліші форми краще поводяться на хвилях). Також є способи контролю розхитування на хвилях за допомогою весла. Але, взагалі, каяки краще справляються з більшими хвилями, ніж каное.

Различные формы каноэ
– розхитування каное на хвилях –

Прямолінійний рух можна забезпечити роблячи гребки веслом з різних боків човна, або ж використовуючи двостороннє весло для каяка. Більшість людей (близько 99%) воліли вивчити пару нескладних технік одностороннього веслування, такі як згаданий раніше J-гребок або канадський стиль.

Дивіться також Cоло по невеличкій протоці. Канадська техніка веслування.

Вивчення веслування в каное не є чимось складним, але це додатковий крок, який потрібно враховувати новачкам, вибираючи новий човен. Вперше простіше стрибнути в каяк і піти туди, куди ти хочеш, ніж зробити те саме в каное.

+ Каяк плюси +

Найбільшими перевагами каяків є їхня простота використання та їх більша стабільність на вітрі та хвилях.

Каякери використовують дволопатеве весло і поперемінні гребки по обидва боки човна. Це робить управління каяком більш інтуїтивно зрозумілим. Подорожувати на каяках із кермом ще простіше. Просто натискаєте ногою на потрібну педаль і ваш каяк рухається в потрібному напрямку. Ці фактори полегшують перший досвід у каяку з успішним керуванням.

Крита конструкція каяків полегшує керування ними на вітрі, до того ж вони ще й нижчі, ніж каное. Весляр сидить ближче до води, що знижує центр тяжіння. Також каяки мають меньший вітровий опір, що також полегшує керування ними на відкритій воді, наприклад, на великих озерах.

Каяки також мають перевагу при великих хвилях. Хвилі, які б затопили каное, скочуються з палуб каяка. Каяки з короткою палубою можуть бути пристосовані до бризковиків (спідниць), що не пропускають воду, навіть якщо хвиля проходить по всій палубі каяку.

Досвідчені каякери можуть плавати в прибої або в бурхливій воді гірських порогів. А ті, хто навчився перевертатися в каяку (алеутський перекид), можуть виринути з води без потрапляння води всередину. Бо ж всяке буває в каяку і це основа в їх базовому курсі техніки безпеки. Коли справа доходить до хвиль, каяки зазвичай перевершують каное.

Читайте детальніше про ТЕХНІКА БЕЗПЕКИ В КАНОЕ (в процессі написання)

– Каяк мінуси –

Найбільш суттєвими недоліками каяків є вага та обмежена місткість.

Каяки можуть бути важчими за каное. Палуби, переорки, зручні сидіння та люки додають вагу. Це означає, що навіть менший прогулянковий каяк може мати досить значну вагу, що ускладнить його підйом самотужки на дах автомобіля. Спеціальні полегшені матеріали значно знижують вагу каяків, але ці матеріали також використовуються і для будівництва напрочуд легких каное.

В-середньому, каяк важить більше, ніж каное такого ж розміру, виготовлене з тих самих матеріалів.

Палуби, люки та перебірки роблять каяки більш мореплавними. Але також вони ускладнюють навантаження спорядження. Невеликі люки вимагають упакування спорядження у безліч маленьких водонепроникних мішків. Ці мішки потім завантажуються в каяк по одному, доки відсіки для зберігання не заповняться.

Таке розташування підходить для походів, де можна завантажувати та вивантажувати каяк лише один раз на день. І зовсім не працює в походах з обносами там, де русла річок можуть періодично заростати очеретом або бути перегороджені деревами, що впали.


Відмінності каное та каяків

Розміри: хто більше?

Каное та каяки мають різні розміри. Деякі тандемні туристичні каяки мають довжину понад 6 метрів. Спеціальні каное, побудовані для великих груп веслярів, можуть бути ще довшими, тому немає простої відповіді на питання, який вид човна довший.

Каное зазвичай ширше за каяки однакової довжини. Додана ширина компенсує той факт, що сидіння для каное встановлені вище води, ніж сидіння для каяків. Вищий центр тяжіння робить човен менш стійким, тому він повинен бути ширшим. Це означає, що каное зазвичай буде ширше каяка тієї ж довжини.

Більшість куплених каное є тандемними моделями – для двох і більше людей. Ці каное майже завжди 4,5 метри завдовжки або довші. Більшість куплених каяків – соло (для однієї людини). Багато з них – прогулянкові каяки завдовжки до 3,6 метра. Таким чином, можна впевнено сказати, що середній розмір купленого каное більше, ніж середнього каяка.

Дизайн човнів

Основи дизайну човна однакові як для каное, так і для каяків. Скласти уявлення про те, як човен працюватиме, можна зосередившись на трьох основних факторах: довжина, ширина та форма днища.

При однаковій вазі човен, який довший, буде швидшим. Дуже короткий розважальний каяк буде дуже повільним, а довгий морський каяк буде набагато швидшим. Більшість людей з легкістю відчувають різницю у швидкості між 3-метровим та 3,6-метровим каяком або між 4-метровим каное та 4,8 метровим.

При цьому коротший човен буде легше повертати, ніж довший. Маленькі рекреаційні каяки дуже маневрені, а довгі експедиційні каное вимагають правильної техніки володіння веслом для швидкого повороту.

Читайте детальніше про ТЕХНІКА МАНЕВРУВАННЯ В КАНОЕ (в процессі написання)

Збільшення рокера каное або каяка полегшує поворот. Рокер – це вигин дна човна, який проходить від носа до його корми. Якщо поставити каное або каяк на землю, то можна з легкістю побачити рокер. Ніс та корми човнів з високим рокером не торкнуться землі. Човен без вигину днища повністю торкнеться землі від носа до корми.

Виды изгибов каноэ
– види вигину дна каное –

Більший вигин полегшує поворот човна, але при цьому зменшує його ватерлінію і робить його повільнішим, ніж човен такої ж довжини без вигину. У високих маневрених каяків для гірських рік вигин дна дуже великий. Швидкі гоночні каяки його практично не мають.

Більш широкі човни поводяться стійкіше, а вузькі – переміщаються у воді з меншими зусиллями. Ширина має бути збалансована з довжиною човна та висотою сидіння. Каное, як правило, ширше, ніж каяки, тому що їх сидіння встановлені вище. Рекреаційні каяки є широкими для максимальної стабільності. Туристичні каяки ефективніше переміщуються у воді.

Сидіння в човнах

Каяки отримують додатковий бал за зручність сидінь. Каяк для відпочинку і риболовлі часто має складні, регульовані сидіння з високими спинками. Сидіння в каное зазвичай простіші. Класичне сидіння для каное є плоскою лавкою, покритою ратанговим або нейлоновим плетінням. Цей стиль сидіння дозволяє гребцям сидіти або ставати навколішки. Деякі каное оснащені литими пластиковими або композитними сидіннями, форма яких відповідає анатомії весляра.

складное деревянное сидение для каноэ
– Складне дерев’яне сидіння для каное –

Найскладніші сидіння каяка зазвичай призначені для відпочинку чи риболовлі. Сидіння з високою спинкою може завадити деяким технікам веслування або порятунку. Ці фактори стають дуже важливими у гоночних та морських каяках. Для інших стилів каяків додатковий комфорт великого зручного сидіння вітається.

Каное теж має зручні опції. На ринку є кілька видів зручних сидінь та спинок різних конструкцій. Читайте про це статью Спинки в каное: є з чого вибрати!

Весла

Весла для каное оснащені однією лопаттю з ручкою на протилежному кінці держака. Верхня рука утримує рукоятку під час греблі, а нижня рука утримує держак біля лопаті.

каноэ весло sanborncanoe
– весло для каное від SanbornCanoe ($215) –

Весла для каяків мають дві лопаті. Весляр обома руками тримає весло і чередує гребки з кожного боку човна, щоб рухатися вперед або назад.

Весла для каяків та каное виготовляються з широкого спектру матеріалів – від алюмінію та пластику, до дерева та композитів, таких як скловолокно та карбон. Більшість весел для каное зроблено з дерева, а більшість весел для каяка – із синтетичних матеріалів. Недорогі матеріали жорсткі, але тяжкі. Більш дорогі матеріали легші та краще працюють у воді.

разборное_весло-для-каяка-werner-corry-vreckan_425_usd
– розбірне весло для каяка Werner Corry Vreckan ($425) –

Якісне весло коштує вкладень. Неважливо, чи будете ви кататися на каное або каяку, ви робитимете сотні та тисячі помахів веслом на день. Наприкінці довгого дня ви будете раді легшому веслу, яке потребує менше зусиль.

Про весла є окремий допис Як правильно вибрати весло для каное. Повний мануал з відео.

Канойне весло в каяку і навпаки

Немає жодних причин, через які не можна використовувати канойне весло в каяку і навпаки. Якщо ви збираєтеся веслувати в туристичному каяку з канойним веслом, вам не потрібно буде тримати довге весло весь день. По-друге, часто бувають місця де просто неможливо користуватися подвійним веслом. Наприклад, в заростях на рибалці. Також, ви не отримаєте в кокпіті жодної краплі води, що стікає по веслу. Веслувати подвійним каякерським веслом може також бути зручною опцією в каное в де-яких випадках (наприклад, в соло-поході).

Вибір весла повністю залежить від користувача, але в більшості випадків люди починають веслувати на каное з веслом для каное, а в каяку – з веслом для каяка.

Гібридні каное-каяки

Деякі човни стирають межі між каное і каяками. Можна купити невелике каное з сидінням, яке призначене для греблі у каяках. Також, можна знайти моделі надлегких одиночних каное з невеликими відсіками на кожному кінці, в які можна завантажити громіздким спорядженням. Деякі рекреаційні каяки відкриті зверху, як каное.

гибридное каноэ OldTown Next
– гібридний каяк-каное OldTown Next ($1100) –

Ці гібридні конструкції між каное та каяками займають особливу нішу. Надлегке одиночне каное з сидінням може бути гарною альтернативою для тих, хто віддає перевагу прогулянковому каяку, але потребує чогось легшого для катання.

Каное з відсіками може стати гарним вибором для походу в якому великі, відкриті вітряні озера поєднуються з жорсткими обносами.

Різноманітність дизайнів, доступних на ринку гарантує, що ви знайдете каное або каяк практично для будь-якого застосування.


Коротко про матеріали

На цю тему коли-небудь буде окрема стаття у блозі (це станеться швидше, якщо мені надійшлють додаткові запити 😉 Каное і каяки будують як з повністю синтетичних матеріалів, так і з повністю натуральних. У кожному випадку є свої плюси та мінуси і не завжди нове краще за старого.

Купити дерев’янно-тканне каное в Україні можна в моїй майстерні Ginkgo-Canoe. Я будую каное з 2014 року за традиційною канадською технологією. Довжина каное 4,7 метра. Вага каное приблизно 35 кг. Ціна стартує від $4500 з повною гарантією 5 років.

А поки що подивіться цей короткий ролик, де експерт із OldTown Canoe&Kayak провів короткий пояснювальний курс.

– коротке відео про різні матеріали виготовлення каное та каяків –

Що легше – каякінг чи каноїнг?

Одностороннє весло для каное вимагає, щоб весляр вивчив рульові рухи або переключився на інший бік, щоб його каное рухалося прямо. Вивчити кілька видів гребків або перейти на інший бік при веслуванні неважко. Але багато людей вважають, що для того, щоб відчути каное, потрібно все ж таки більше часу.

Дволопасне весло для каяка чередує рухи вперед з обох боків, і більшість людей досить швидко знаються, як змусити його рухатися в потрібному напрямку. Більше того, у деяких каяків є кермо, яке дозволяє керувати човном ногами, поки ви просто гребете вперед. Комбінація дволопасного весла і керма дозволяє легко освоїти каякінг для початківців. Додайте до цього той факт, що каяки менше схильні до впливу вітру і хвиль, і отримайте достатньо аргументів, що каякінг простіше каноїнгу.


Рибалка: каное чи каяк?

Рибу можна ловити як у каное, так і в каяку. Але вибір все ж таки часто залежить від того, де ви будете веслувати.

Якщо ви подорожуєте в класичній «країні каное», наприклад у водах Онтаріо, для зручного перенесення між озерами краще взяти каное. У цьому випадку ви ловитимете рибу в каное тому, що це найкращий транспорт саме для походу.

рыбалка-в-каноэ-открытка
– каное – традиційний плавзасіб для риболовлі (стара поштова листівка) –

Так само, якщо ви вирушаєте на рибалку на віддалене озеро, краще віддати перевагу надлегкому каное чим більш важкому каяку.

Каное також є гарним вибором для тандемної риболовлі, тому що в них більше місця між веслярами, ніж у тандемному каяку. При закиданні снасті це допоможе уникнути зачепів за вашого партнера з риболовлі. Тандеми також дозволяють одній людині керувати човном, поки другий весляр зайнятий риболовлею.

Крім цих винятків, більшість людей вважають за краще ловити рибу в каяках. Особливо якщо вони займаються цим самотужки. Спеціалізовані відкриті рибальські каяки типу “sit-on-top” є одними з найпопулярніших виборів серед рибалок. Ці каяки часто є досить широкими, щоб у них можна було стояти. Багато моделей мають педальні ножні приводи, які дозволяють звільнити руки для закидання та вивужування.

каяк-для-рыбалки_Mirage_Pro_Angler_3740_usd
– Каяк для риболовлі Mirage Pro Angler ($3740) –

Такі каяки зазвичай важкі, тому деякі рибалки вважають за краще користовуватися більш традиційними рекреаційними каяками. Їх оснащують тримачами для вудок та іншим рибальським приладдям.


Що краще для родини?

Як було зазначено на початку, більшість купованих каное є тандемними. Більшість каяків, що купуються, є сольними.

Не означає, що каное краще для греблі тандемом, ніж каяки. Це також не означає, що каяки перевершують сольні каное. У тандемних каное та каяків є свої переваги, і жоден із них не є явним переможцем.

Всі переваги та недоліки каное та каяків максимально виявляються, коли мова заходить про тандем. Каное має велику вантажопідйомність для спорядження, дітей та домашніх тварин. Каяки краще на вітрі та хвилях, ніж каное. Каное часто легше і, отже, їх легше вантажити на дах автомобіля або переносити поодинці. Коли ви в поході вдвох, це ще простіше.

тандемне каное у поході –

Одним із недоліків тандемних каяків є те, що носові та кормові веслярі повинні координувати рухи, щоб не стикатися з веслами. Ця проблема усунута в довгих круїзних моделях з великим простором між кокпітами, але в більшості тандемів це питання актуальне.

Тандемні канойщики сидять далеко один від одного в човні і зазвичай використовують однолопатеві весла, роблячи гребки на протилежних бортах. Тому необхідності в ідеальній синхронізації немає.

Всі ці фактори разом дають перевагу каное для веслування на тандемі. Особливо для сімей з дітьми або домашніми тваринами.


Що було раніше?

Різні історичні джерела вказують на походження каное близько 10 000 років тому. Поява арктичного рамного каяку датується близько 4000 років. Точно визначити вік стародавніх каное та каяків складно, оскільки вони були виготовлені з натуральних біо-матеріалів.

Каноэ из Пессе. 8000 лет до н.э. - Drents Museum, Assen, Netherlands
— Каное з Пессе. 8000 лет до н.е. – Drents Museum, Assen, Netherlands —

Масове виробництво сучасних каное відбулося на початку 1900-х років. Перші дерев’яно-ткані каяки здобули свою популярність у 1950-х роках. Композитні каяки стали доступні у 1960-х та 70-х роках, а поліетиленові каяки вперше з’явилися у 1980-х роках.


Фінальний вердикт

Що ж краще, каное чи каяк?

Відповідь: це залежить від багатьох факторів. Правильний вибір човна залежить від того, як ви плануєте його використовувати та які характеристики найбільш важливі. Якщо ви зацікавлені у прогулянках морем або на Великих озерах, найкращим вибором буде морський каяк. Якщо ви хочете надлегкий човен для одиночного веслування, то краще віддати перевагу одиночному каное. Рибальські каяки отримають перевагу для рибалок, які не хочуть йти на компроміс зі стабільністю та пристосуваннями для риболовлі. Тандемні каное найкраще підходять для класичних походів озерами та річками сім’єю або в компанії.

Немає простої відповіді на запитання, що ж із них краще – каное чи каяк. Тому, якщо ви заглянете в гараж затятого любителя водних прогулянок, то часто знайдете і каное і каяк.

Стойка для хранения каноэ и каяков на улице
– Стійка для зберігання каное та каяків на вулиці –

При написанні статті використано матеріали сайту paddlingmag